Cara Semak & Kemaskini STR (Sumbangan Tunai Rahmah) Di MySTR

Januari 18, 2023

BKM (Bantuan Keluarga Malaysia) telah dijenamakan semula oleh Perdana Menteri Malaysia ke-10, Dato' Seri Anwar Ibrahim. Kini, BKM dikenali sebagai STR (Sumbangan Tunai Rahmah). Pembayaran Fasa 1  STR 2023 ini telah mula dikreditkan secara berperingkat mulai 17 Januari 2023.


Dikhabarkan pembayaran STR ini diawalkan bagi meringankan beban sara hidup rakyat yang terdiri dari golongan B40. Seramai 8.4 juta penerima bakal menerima STR yang melibatkan peruntukkan RM1.67 bilion dari kerajaan Malaysia. Kelayakkan penerimaan STR Fasa 1 adalah berdasarkan rekod sedia ada MyBKM 2022.


Sumbangan Tunai Rahmah (STR)
FOTO : Bernama


Semakan lanjut berkenaan status kelayakkan pembayaran STR Fasa 1 boleh dibuat dengan melayari halaman MySTR. Sebarang bantuan boleh pergi ke cawangan  LHDN berhampiran atau hubungi talian hotline LHDN 1-800-88-2747.



Cara semak status bayaran di MySTR


  1. Pergi ke halaman MySTR
  2. Masukkan nombor kad pengenalan & klik log masuk
  3. Sahkan frasa keselamatan
  4. Masukkan kata laluan - Kata laluan  sama seperti kata laluan MyBKM
  5. Klik pada butang SEMAKAN PEMBAYARAN FASA 1 di laman menu pengguna



Comments

💕 Sebarang pertanyaan & cadangan, sila tinggalkan diruangan komen yer sayang-sayang sekalian!! Fikir yang baik-baik.Tulis yang baik-baik.Insyallah, semuanyer akan baik-baik belaka. Lagi satu, tolonglah jangan klik & sabotaj iklan kita sesedap rasa. Nanti tak pasal-pasal GA suspend akaun kita 😂. Tolong yer sayang-sayang sekalian!!