Rumah Perakku : Alkisah Cabut Undi Rumah Perakku (Chemor)

Jun 17, 2023

Kemarin masuklah live Facebook (FB) Lembaga Perumahan & Hartanah Negeri Perak (LPHP). Apa lagi kalau bukan pasal surat cabut undi yang Syu terima hari tu. Masuk-masuk live FB. Nah! Frustrated gila!


Ingatkan surat yang Syu terima hari tu dah kira final stage untuk dapat Rumah Perakku. Rupa-rupanya, diaorang baru nak cabut undi untuk pencarian calon - Tak pasal-pasal kita & calon-calon lain dah salah faham 😂.


Rumah Perakku
Baru nak cari calon rupanya. Ingatkan kitalah calon tu 😆.


Mati-matilah ingat kita dah tercalon & tinggal cabut nombor rumah. Rupa-rupanya baru nak buat pemilihan calon. Sudahlah calonnya ramai. Cara cabut undinya pula ala-ala rancangan Roda Impian - Guna Wheel of Names. Memang punah impianlah jawabnya. Almaklumlah, Syu Deris ni sejenis tak ada luck sikit kalau cabut undi macam ni rupa. Sebab nama susah nak lekat 🤣.



Terhad 52 lot rumah sahaja


Untuk pengetahuan korang. Masa live hari tu. Kuota lot rumah yang di buka untuk Program Rumah Perakku di daerah Chemor ni cuma terhad kepada 52 lot sahaja. 30 lot dibuka kepada calon bumiputera. 22 lot selebihnya dibuka kepada calon yang bukan bumiputera. Lepas tu, dalam tiap-tiap satu lot rumah ni ada disimpan 3 calon simpanan as backup plan.


Rumah Perakku
Macam ini Cara cabut undiya kome! 😂


In case, nama pemegang lot yang tercalon tadi tak lepas pinjaman dengan pihak bank. Maka, calon simpanan inilah yang akan take over. Tapi itulah, senarai calonnya bukan main ramai sampai dekat 500 orang! Tapi, kuota rumahnya pula sikit sangat 😅. 



Rezeki sampai takat ini


Sejujunya, peluang nak dapat rumah murah Program Rumah Perakku bukannya mudah. Bergantung pada rezeki juga sebenarnya. Bak kata pepatah, tuah ayam nampak di kaki. Tuah manusia siapalah tahu. Mungkin rezeki Syu dengan Rumah Perakku sampai takat ini saja 😌 - Sedih juga tak tercalon sebenarnya. 


Lagipun, bila difikir-fikir balik. Lokasi rumahnya terlampau jauh dari tempat kerja Syu & husband. Memanglah rumahnya murah. Tapi kalau jauh sangat sampai nak berulang kerja makan masa berjam-jam pun payah juga. 


Rumah Perakku
Terpaksalah cari rumah mampu tengok juga gamaknya 😅. 


Apa-apa pun. Syu percaya dengan peracangan Allah. Mungkin Dia dah atur sesuatu yang lebih baik untuk Syu sekeluarga. Lambat & cepat saja untuk Syu dapat. Semoga Allah murahkan rezeki & mudahkan urusan Syu untuk beli rumah 🤲🏻. 

Comments

  1. Ada rezeki lain nanti hendaknya

    BalasPadam
  2. Alamak, harapan palsu rupanya. Takpe, Syu, pasti ada hikmah di sebaliknya. Insya-Allah, ada rezeki yang lebih baik di masa depan.

    BalasPadam
  3. takpe syu, belum ada rezeki lagi.. mungkin rezeki kat rumah lain plak, insyallah

    BalasPadam
  4. In syaa Allah ada hikmah di sebalik rasa kecewa itu.

    BalasPadam
  5. in sya Allah, ada rezeki lain tu..

    BalasPadam

💕 Sebarang pertanyaan & cadangan, sila tinggalkan diruangan komen yer sayang-sayang sekalian!! Fikir yang baik-baik.Tulis yang baik-baik.Insyallah, semuanyer akan baik-baik belaka. Lagi satu, tolonglah jangan klik & sabotaj iklan kita sesedap rasa. Nanti tak pasal-pasal GA suspend akaun kita 😂. Tolong yer sayang-sayang sekalian!!