Limau Mandarin Ada Sulfur Dioksida? πŸ€”

Januari 29, 2022

Hari Raya Cina dah tak lama dah. Mesti korang ada dapat sesuatu bersempena perayaan diorang ni kan 😁. Tak dapat ang pao dapat limau. Tak pun kalau bos korang baik hati, dia bagi pakej sekali bonus. Itu kalau dapat bos yang baik hati lah yer🀣.  


Beberapa hari lepas suami Syu bawa balik buah Mandarin seplastik. Dapat lah dalam 10 biji. Itu pun masih lagi ada dalam peti ais tak termakan. Semalam, Syu pula dapat. Macam biasa. Sama macam tahun lepas. Semua staff masing-masing dapatlah merasa seorang sekotak bos Syu bagi. Alhamdulillah. Rezeki. Tak payah sibuk nak berbeli dah. Cuti nanti makan limau Mandarin puas-puas πŸ˜‹.



BANYAK KHASIAT | Makan buah limau Mandarin ni bagus tau. Dia punya khasiat sama macam limau-limau lain yang seangkatan dengannya. Antara khasiat limau ni ialah :


  1. Mengawal kolestrol
  2. Pencerahan kulit - Kaya dengan antioksidan & vitamin C
  3. Menurunkan tekanan darah
  4. Mengawal kolestrol & paras gula dalam badan
  5. Baik untuk pencernaan
  6. Menguatkan tulang - mengandungi kalsium dan magnesium
  7. Membantu penurunan berat badan bagi mereka yang sedang berdiet
  8. Mampu mencegah kecacatan kandungan & penyakit jantung - Kaya dengan asid folik & vitamin B9 -


MENGANDUNGI SULFUR DIOKSIDA | Tapi, korang kena ingat sebelum nak makan buah limau Mandarin ni sebaiknya korang basuh bersih terlebih dahulu. Supaya korang tak terkena batuk teruk akibat penggunaan Sulfur dioksida pada permukaan kulit limau tu. Selain batuk, kesan dari terhidu & termakan Sulfur dioksida daripada limau Mandarin ni juga mampu menyebabkan lelah pada mereka-mereka yang sensitif pada bahan kimia ni. 


Limau Mandarin


Untuk pengetahuan korang, Sulfur dioksida ni merupakan sejenis bahan kimia yang digunakan untuk memanjangkan jangka hayat buah limau Mandarin sebelum dipasarkan ke luar negara. Korang jangan risau Sulfur dioksida ni tak merbahaya & penggunaannya dibenarkan mengikut Akta Makanan 1983 - Peraturan-peraturan Makanan 1985.



Malah, ianya telah dinilai oleh badan penilai antarabangsa Joint FAO/WHO Expert Committee on Food Additive (JECFA) & disahkan selamat untuk digunakan dalam makanan. Asalkan penggunaannya mestilah tidak melebihi 30mg/kg. Sekiranya didapati penggunaanya melebihi paras yang ditetapkan, tindakan undang-undang akan dikenakan di bawah Akta Makanan 1983. Jadi, korang jangan risau. Buah limau Mandarin kegemaran korang masih boleh dimakan dengan selamat. Janji korang basuh dulu bersih-bersih sebelum makan πŸ˜‰πŸ’•. 




SUMBER RUJUKAN


1) Cara Betul Makan Limau Mandarin - Mingguan Wanita

2) Batu Teruk Lepas Makan Limau Mandarin - My Resepi


Comments

  1. Yang penting jangan lupa basuh kulit limau sebelum dibuka

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul wak. Sebelum makan,make sure basuh terlebih dahulu buahnya. Jangan dikupas & makan terus.bahaya.

      Padam
  2. X berapa suka makan limau mandarin..sennag dapat batuk

    BalasPadam
  3. kalau limau mandari cny mama selalunya makan 2-3 biji aje. tak berani nak makan byk2

    BalasPadam

πŸ’• Sebarang pertanyaan & cadangan, sila tinggalkan diruangan komen yer sayang-sayang sekalian!! Fikir yang baik-baik.Tulis yang baik-baik.Insyallah, semuanyer akan baik-baik belaka. Lagi satu, tolonglah jangan klik & sabotaj iklan kita sesedap rasa. Nanti tak pasal-pasal GA suspend akaun kita πŸ˜‚. Tolong yer sayang-sayang sekalian!!