Restoran Star Hadramout : Sedap & Harga Berpatutan

Februari 04, 2022

Selesai jalan-jalan sekitar JB malam Isnin lepas, sudah sampai masanya kitaorang laki bini bergerak balik ke Perak. Hari Selasa tu kira agak lambat juga kami berdua gerak balik sebab adik ipar Syu cadang nak belanja makan tengahari di salah satu restoran Arab yang terkenal di Johor Bharu (JB) ni. Datang ke JB ni kalau tak makan Nasi Beriyani Gam & Nasi Arab memang rugi. Restorannya bukan satu dua jer ada di JB ni. Melambak. Kena pandai cari sahaja.



Berdasarkan rekomendasi dari adik ipar & biras Syu, ada 3 buah restoran makan Arab yang selalu diorang singgah makan. Ketiga-tiga restoran ni antara 3 restoran makanan Arab di JB yang boleh dikatakan sedap & berbaloi harganya. Yang pertama Restoran Wadi Hana Elarabi. Yang ke-2 Restoran Zaituna & yang ke-3 Restoran Star Hadramout.


Kalau ikutkan, rancangan asalnya adik ipar Syu nak bawa makan di Restoran Wadi Hana. Tapi malangnya, restorannya tutup. Nak singgah ke Restoran Zaituna ramai pula orang. Sampai beratur dekat luar yang tak tahan tengok tu 😂. Risau juga nak redah semata-mata nak makan Nasi Arab. Nanti tak pasal-pasal ada pula kulster restoran Arab JB. Jadi nak tak nak, pilihan terakhir kitaorang adalah Restoran Star Hadramout.


Dari luar nampak macam restoran kayangan jer. Gerun juga nak masuk masa memula tu.


TEMPAT CANTIK & SELESA | Restoran ni pun kalau ikutkan ramai juga pengunjungnya. Tapi disebabkan restorannya besar & dipecahkan kepada dua kedai, jadi masih ada banyak ruangan kosong untuk pengujung datang duduk menjamu selera. Lagipun kitaorang sampai dah lepas waktu kemuncak. Pengunjung pun banyak yang dah selesai makan & tinggalkan restoran.


Restorannya cantik luar dalam. Terpegun bila masuk.


Masuk-masuk sahaja restoran ni memang terpegun gila Syu rasa. Restorannya bukan sahaja cantik di luar. Di ruangan dalam pun boleh tahan cantik juga. Rasa teruja juga masa Syu mula-mula masuk. Dekorasi restorannya memang cantik & sejuk mata memandang. Suasananya ceria & tenang jer. Tempat duduk pun selesa. Siap ada bantal-bantal bagai. Anak buah Syu sampai siap boleh baring-baring lagi tau.



Ini kalau ada bawa anak kecil memang sesuai sangat. Sambil makan-makan boleh bagi anak baring guling-guling santai. Tak gaduh nak berpegang & letak dalam kerusi bayi bagai. Senang golongan mak-mak yang ada anak kecil nak isi perut. Tempat duduk korang boleh pilih samada nak makan di atas lantai atau duduk di kerusi batu berbantal yang macam kitaorang duduk ni.


Siap baring lagi yang tak tahan tu 😆.


Tengok restoran dah eksklusif. Harga makanan pun mesti eksklusif juga agaknya. Dalam hati ada juga terdetik - "Mesti mahal Pak Arab ni cas harga makanan nanti 😂". Masa ni belum tengok menu lagi tau. Lepas dah tengok menu agak terkejut jugalah dibuatnya. Boleh dikatakan affordable jugalah harga menu-menunya. Kira harga menu-menunya bukan standard kayangan. Semua golongan mampu singgah & makan di restoran Nasi Arab ni. Bukan itu jer, dia punya porsi makanan pun boleh dikatakan banyak juga.



SEMUA SEDAP BELAKA! | Di Restoran Star Hadramout ni kitaorang pesan makanan yang kitaorang nak makan sahaja. Macam Syu & biras makan Chicken Mandy. Sebab itu sahaja yang biasa makan pun. Takut pesan yang lain nanti tak kena pula dengan selera. Macam suami Syu pula pesan menu yang sama macam adik dia - Madghout Lamb. Selebihnya ada lah beberapa menu sampingan & pencuci mulut buat tambah-tambah.


GAMBAR BESAR : Set Kebab & Madghout Lamb. KANAN ATAS : Set Ayam Panggang untuk anak buah. KANAN BAWAH : Khunafa


Syu paling teringin sangat nak rasa pencuci mulutnya - Khunafa & Baklava. Almaklumlah, selalu tengok orang makan dalam YTube macam sedap jer. Sekali sekala dah sampai restoran Arab ni teringin juga nak rasa sejauh mana sedapnya manisan dari Timur Tengah ni. Biras Syu pesan kedua-dua manisan ni masing-masing dua set. Tapi yang sampai hanya dua set Khunafa sahaja. Mungkin tukang ambil pesanan tu lupa tulis agaknya. Jadi, kitaorang batalkan sahaja pesanan. Lagipun kitaorang semua masing-masing dah kenyang. Cukuplah hanya Khunafa sahaja dijadikan pencuci mulut. Baklava nanti sekali lagi datang JB baru pesan 😅.


Set Chicken Mandy ni memang nampak macam sikit. Tapi bila makan terasa macam banyak. Jenuh nak menghabiskan ðŸ˜‚.


BULAN RAMADHAN LAGI MERIAH | Adik ipar & biras Syu cakap, kalau bulan Ramadhan lagi meriah restoran-restoran Nasi Arab ni. Makan secara ala carte macam bula-bulan biasa tak ada, sebaliknya diorang buat makan berbuka puasa secara buffet. Satu kepala ±RM50. Masa tu boleh makan sepuas-puasnya. Kebab, Chicken Mandy, Khunafa semua ada. Yang pasti sebelum datang berbuka puasa kena buat tempahan terlebih dahulu. Kalau tidak, jawabnya kempunan. Sebab dalam bulan Ramadhan, buffet di restoran Arab antara yang highly demand & restorannya memang akan sentiasa penuh dengan pengunjung 😅. Tak tahulah yang bagi penuh tu orang asal JB atau orang luar JB. Syu sendiri pun tak pasti.


Selesai adik ipar Syu bayar, kitaorang berdua laki bini pun bergerak pulang ke Perak. Kalau ikutkan Syu boleh jer nak sambung cuti lagi satu hari di JB. Tapi memandangkan encik suami kena masuk kerja esoknya, terpaksalah balik juga. Seronok jalan-jalan JB ni. Tak puas rasa. Cadang nak singgah sini lagi bulan Ramadhan nanti berbuka puasa. Bila adik ipar & biras Syu cakap meriah, rasa macam satu kerugian pula kalau lepaskan peluang ni. Lagipun bulan Ramadhan dah tak lama dah. Harap ada rezeki jejak ke sana Ramadhan nanti.


Manisan ni Syu dapat dari encik suami. Katanya adik ipar belikan buat pengganti Baklava. Tak tahu apa namanya 😅. 

Comments

  1. Bestnya jalan- jalan...ya allah....sedpanya makanan tu semua...

    BalasPadam
  2. selalunya restaurang arab ni memang cantik deko nya luar dan dalam...
    bila tengok apa yang syu makan tu terus teringin nak makan nasi arab juga...

    memang cantik deko dalam restaurant tu, tang bole duduk n anak boleh baring sebab bantal banyak memang selesa tu

    BalasPadam
  3. Lawoooo kedainyaaa! Lagikk lawoo sebab ada tempat anak anak boleh baring semua tuu. Mesra pelanggan yang ada anak kecik hahaha. Setuju dengan kak dana, tengok nasi arab tu terus rasa terliur nak makan! >.<

    BalasPadam

💕 Sebarang pertanyaan & cadangan, sila tinggalkan diruangan komen yer sayang-sayang sekalian!! Fikir yang baik-baik.Tulis yang baik-baik.Insyallah, semuanyer akan baik-baik belaka. Lagi satu, tolonglah jangan klik & sabotaj iklan kita sesedap rasa. Nanti tak pasal-pasal GA suspend akaun kita 😂. Tolong yer sayang-sayang sekalian!!